Przejdź do głównej zawartości

Korekta odstającego dekoltu - przód

Poprzedni post był o korekcie odstającego dekoltu na plecach. Poszłam za ciosem i przygotowałam mój pierwszy tutorial video o korekcie odstającego dekoltu z przodu. Chciałabym tutaj przedstawić po kolei wszystkie obrazki i dokładniej je opisać. 
Korekta odstającego dekoltu
Korekta odstającego dekoltu
Odstający dekolt to jeden z problemów, na który natknęłam się, gdy tylko zaczęłam sama konstruować ubrania. Oczywiście, wcześniej przeszkadzał mi też w kupowanych ubraniach albo w tych szytych z gotowych form, ale wtedy  po prostu przyjmowałam, że coś nie pasuje i tyle. Można próbować to korygować już na gotowych sukienkach czy bluzkach,  na przykład dodając zakładki na dekolcie, ale wtedy właściwie zmienia się cały projekt. 

Myślę, że ta sprawa jest często pomijana w książkach o tworzeniu wykrojów a także w podręcznikach zawodowych. Pamiętam, że jak na jednym z pierwszych zajęć z konstrukcji formy podstawowej sukienki spytałam o powiększanie dekoltu, odpowiedziano mi, że po prostu trzeba narysować głębszy dekolt na wykroju i gotowe. Byłam zielona, co prawda próbowałam coś tam wcześniej konstruować w domu, ale bardzo amatorsko i na czuja. Jednak gdy tylko "po prostu" powiększałam dekolt, zawsze odstawał. Dekolt na siebie zawsze musiałam powiększać ze względu na moją figurę, więc zawsze był z tym problem. A tak naprawdę odstający dekolt można bardzo prosto skorygować na formie jeszcze zanim się pojawi. Pokażę to na obrazkach - sama robię wykroje głównie na komputerze, ale na papierze przepis jest taki sam (tylko trochę więcej klejenia i wycinania 😊).

Korektę odstającego dekoltu najlepiej zrobić na formie podstawowej. Na początku trzeba dorysować dwa elementy - okrąg w miejscu biustu i pomocniczą zaszewkę idącą od jego środka (to dokładnie środek biustu i czubek zaszewki gorsowej). A promień okręgu to odległość od środka przodu do wierzchołka piersi minus 1 cm. Tak jakby się chciało narysować na formie kształt biustu 😊.

Korekta odstającego dekoltu

Ramiona zaszewki przecinają okrąg w pewnej odległości - długość tego odcinka jest bardzo indywidualna i zależy od kształtu i rozmiaru biustu. Najczęściej to 2-4 cm, trzeba sprawdzić na sobie.

Korekta odstającego dekoltu

Im wyżej, im dekolt jest płytszy, tym ramiona zaszewki są bliżej siebie. Ta odległość między ramionami zaszewki to wartość, o którą trzeba skrócić odstający dekolt właśnie na tej wysokości.

Korekta odstającego dekoltu

Narysujmy przykładowo głęboki dekolt w szpic.

Korekta odstającego dekoltu

Mierzymy odległość między ramionami pomocniczej zaszewki a linią dekoltu. Taką samą odległość zaznaczamy na dekolcie, licząc od linii środka przodu.

Korekta odstającego dekoltu VeNove

Korekta odstającego dekoltu VeNove

Odrysowujemy wykrój razem z zaznaczonym punktem na nowym dekolcie. Teraz trzeba rozciąć zaszewkę gorsową i obrócić rysunek tak, żeby punkt na dekolcie pokrył się z linią środka przodu.

Korekta odstającego dekoltu VeNove

W ten sposób otwiera się też szerzej zaszewka gorsowa.

Korekta odstającego dekoltu VeNove
Na niebiesko zaznaczony jest przesunięty dekolt i nowe ramię zaszewki. Teraz trzeba wymodelować kształt dekoltu tak, żeby na nowy łuk przebiegał przez punkt zaznaczony na "starym dekolcie" (na czerwono) a potem ładnie biegł do nowej, przesuniętej linii ramienia (na niebiesko) - poprawiony dekolt zaznaczyłam to na zielono.

Korekta odstającego dekoltu VeNove

Gotowy wykrój wygląda tak - ramiona są znacznie bliżej linii środka przodu a zaszewka jest powiększona.

Korekta odstającego dekoltu VeNove
Korekta odstającego dekoltu

Kształt znacznie się różni od tego w formie podstawowej - zmienia się linia ramion i wygląda to trochę dziwnie, ale właśnie tak ma wyglądać, jeśli szpiczasty dekolt ma ładnie przylegać.

Korekta odstającego dekoltu VeNove
Tak samo można skorygować linię dekoltu na górze z innymi zaszewkami. Tutaj na przykład dekolt został pogłębiony i poszerzony.

Korekta odstającego dekoltu VeNove


Korekta odstającego dekoltu VeNove

Korekta odstającego dekoltu VeNove

Korekta odstającego dekoltu VeNove
Korekta odstającego dekoltu VeNove
Korekta odstającego dekoltu VeNove
Im głębszy jest dekolt, tym w poprawionym wykroju ramiona będą bliżej środka przodu i tym głębsza jest zaszewka.

Korekta odstającego dekoltu VeNove


Korekta odstającego dekoltu VeNove

Najważniejsze jest to, żeby te wszystkie zmiany dopasować do konkretnej sylwetki. I nie jest tak, że wykonanie wykroju na swoje wymiary gwarantuje, że ubranie będzie pasować bez poprawek.

Na przykład na moich wykrojach muszę skorygować odstawanie dekoltu nawet na takim małym dekolcie podstawowym - chociaż tu niby nie powinno jeszcze nic odstawać, bo ten dekolt jest tak mały, że bez powiększenia trudno go przymierzyć. 
Korekta odstającego dekoltu VeNove

Korekta odstającego dekoltu VeNove


Odstający dekolt można poprawić też na gotowym wykroju bluzki lub sukienki z zaszewką. Jeśli po przymiarce dekolt trzeba zebrać o na przykład 2 cm, postępujemy jak wyżej i przesuwamy wykrój o te 2 cm, poszerzając jednocześnie zaszewkę. Tak to będzie wyglądać przy głębokim dekolcie:

Korekta odstającego dekoltu VeNove

Korekta odstającego dekoltu VeNove
I gotowe.

Korekta odstającego dekoltu VeNove





Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak skorygować wykrój przy odstającym dekolcie na plecach

Napiszę kilka słów o korekcie wady postawy na wykroju sukienki podstawowej. Trochę dla siebie, żeby nie zapomnieć i zebrać w jednym miejscu moje rysunki, a trochę dla innych - może ktoś ma podobny problem. Mam dziwne plecy - niby wyglądają normalnie, ale ubrania źle się na nich układają. Wszystko przez moją postawę, bo ściągam do tyłu łopatki otwierając klatkę piersiową, co jest może dobre podczas ćwiczeń, ale nie na stałe. Moje ubrania, te kupione albo uszyte z gotowych form, układają się tak jak na tym rysunku: Odstający dekolt na plecach Na plecach powstaje odstający róg. Oczywiście, jeśli bluzka albo sukienka jest bardzo rozciągliwa i obcisła (albo wręcz przeciwnie bardzo luźna) lub ma większy dekolt na plecach, problem nie jest zbyt widoczny. Jednak gdy dekolt jest płytki a fason przylegający do figury, wygląda to brzydko. A jeśli na plecach jest suwak, to jeszcze gorzej. Kiedyś myślałam, że mam po prostu za wąskie plecy i gdy zacznę przygotowywać wykroje dokładnie na swoj

Majtki menstruacyjne - szablon do pobrania i materiały

Reaktywacja po długim czasie - zapomniałam o tym blogu, ale jednak ktoś tu czasem zagląda.  Jakiś czas temu wstawiłam na moją stronę pierwszy  szablon do pobrania w formacie PDF  wraz z instrukcją - potrzebny do uszycia majtek menstruacyjnych. Od dawna konstruuję formy na sukienki i inne ubrania, głównie w programie Valentina. Postanowiłam opublikować gotowy szablon przygotowany w kilku wersjach i na wiele rozmiarów, razem z opisem i instrukcją szycia. Wolałam wybrać na początek prosty szablon składający się z niewielu elementów, w ten sposób łatwiej było mi go też przetestować.  Czym są majtki okresowe/majtki menstruacyjne? To bielizna używana podczas miesiączki zamiast tradycyjnych jednorazowych produktów higienicznych, takich jak podpaski i tampony.  Można je zakładać także jako dodatkowe zabezpieczenie razem z wielorazową podpaską czy kubeczkiem menstruacyjnym.   Nie byłam na początku przekonana do używania majtek menstruacyjnych, myślałam, że będą za grube i mogą przeciekać. Jedna

Hasztagi

Pokaż więcej