Przejdź do głównej zawartości

Modelowanie sukienki ciążowej z formy podstawowej

Projektowanie sukienek ciążowych zaczynałam od podstawowej konstrukcji. W ten sposób mogłam zastanowić się, jakie zmiany są potrzebne i w jaki sposób należy je przenieść na płaską formę sukienki. Taka konstrukcja została przedstawiona w Damen Rundschau prawie 20 lat temu, a zupełnie niedawno obrazek pojawił się ponownie też tutaj. Na początku modelowałam wykroje na papierze, teraz prawie wyłącznie w formie cyfrowej. I tak naprawdę, modelowanie papierowe tej konstrukcji jest dość żmudne, choć na obrazku wygląda bardzo prosto. Prosto, ale wiąże się z wielokrotnym rozcinaniem i przesuwaniem formy w kilku etapach. Te etapy chcę przedstawić krok po kroku, może komuś będzie łatwiej.

Zaczynamy od podstawowej formy sukienki i otrzymana sukienka ciążowa też będzie formą podstawową, wymagająca dalszego modelowania.


Modelowanie wykroju podstawowego sukienki ciążowej w 10 krokach:
  1. Rozciąć zaszewkę pionowo od biustu do linii bioder.
  2. Rozciąć wykrój poziomo na linii bioder.
  3. Rozciąć  wykrój poziomo na linii biustu
  4. Rozciąć wykrój  na linii od pachy do środka biustu.
  5. Rozsunąć o 1,5 cm rozcięcie na wysokości biustu, skrócić trochę zaszewkę piersiową.
  6. Narysować nową,  podniesioną linię talii 7 cm w dół od linii biustu.
  7. Narysować nowe szwy boczne od nowej talii w dół do linii bioder.
  8. Przenieść linię talii na plecy, dopasować szwy boczne.
  9. Poszerzyć o 3-4 cm w talii.
  10. Narysować nową zaszewkę talii 8 cm pod nową linią talii.
A teraz z obrazkami:

VeNove
  1. Rozciąć zaszewkę pionowo od biustu do linii bioder.
  2. Rozciąć wykrój poziomo na linii bioder.
  3. Rozciąć  wykrój poziomo na linii biustu
  4. Rozciąć wykrój  na linii od pachy do środka biustu.
Podaję te wszystkie punkty na jednym obrazku - od tego rozcinania zaczynamy modelowanie.

VeNove
5. Rozsunąć o 1,5 cm rozcięcie na wysokości biustu, skrócić trochę zaszewkę piersiową.
Na obrazku nie ma skracania zaszewki piersiowej. Chodziło o to, żeby zrobić więcej miejsca na rosnący biust. Mój wykrój podstawowy jest od razu przygotowany na większy biust, dlatego tu nic nie dodałam.

VeNove
6. Narysować nową,  podniesioną linię talii 7 cm w dół od linii biustu.
Rysujemy na przodzie, pod kątem prostym od linii środka przodu. Zaznaczamy punkt przecięcia linii nowej talii na szwie bocznym przodu, następnie odmierzamy odległość od pachy do nowej linii talii na przodzie i taką samą odległość zaznaczamy na szwie bocznym tyłu.

VeNove
7. Narysować nowe szwy boczne od nowej talii w dół do linii bioder.
Te linie to początkowo proste odcinki, potem trzeba ładnie domodelować.

VeNove
8. Poszerzyć o 3-4 cm w talii.
Niby prosta sprawa, ale właśnie w tym momencie trzeba wszystko poprzesuwać.Najlepiej podzielić wykrój na fragmenty i potem wszystko skleić w całość.

VeNove
8. Narysować nową zaszewkę talii 8 cm pod nową linią talii.
VeNove
9. Wyrównać środek przodu ładnym łukiem.
VeNove
10. Zaznaczyć nitkę prostą na wykroju.
VeNove




Teraz można dodać zapasy na szwy i przetestować wykrój podstawowy. Nie jest on niestety idealny. Z przodu musi być szew albo zapięcie, jeśli ktoś uprze się kroić sukienkę z takiej formy podstawowej. Dodatkowo na ostatnie miesiące ciąży sukienka szyta z tkaniny będzie za wąska, w ten sposób dodajemy na formie tylko kilkanaście centymetrów w obwodzie brzucha. 

Warto spróbować takiego modelowania wykroju, choć na potrzeby moich projektów raczej się nie sprawdził.












Jeśli ktoś chciałby przetestować tę formę podstawową, może skorzystać z mojego wykroju w formacie PDF. Wykrój jest za darmo, do pobrania tutaj. Forma w rozmiarze M według tabeli rozmiarów VeNove - to rozmiarówka przygotowana specjalnie dla sukienek ciążowych (biust 94-100, biodra 100-106). 

Dodałam zapasy na szwy (1 cm) na środku, bokach i ramionach. Podkrój szyi, pachy i dół sukienki są bez zapasów na szwy, dlatego, że to podstawowa forma do przymiarki - można lepiej sprawdzić i zmodyfikować podkroje i długość sukienki. Na wykroju zaznaczone są nacinki.



Plan wydruku - najlepiej sprawdzić na podglądzie, żeby nie drukować pustych stron.



Basic Block for Maternity Dress FREE PATTERN 

Komentarze

  1. Mam pytanie, jeśli mam wykrój na t-shirt podstawowy i chce przerobić to na t-shirt ciążowy to przy poszerzaniu tak jak to Pani opisała powyżej przemieszcza mi się góra koszulki. Mam pytanie jak poprawnie poszerzyć to miejsce żeby nie zaburzyć całej konstrukcji. Brzuch będzie coraz większy i zastanawiam się jak modelować dalej. Głównie zależy mi na sukienkach z dzianiny i nie robić marszczenia na boku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry :-) To jest modelowanie wykroju podstawowego, które w takiej zupełnie podstawowej formie zakłada zrobienie szwu na przodzie sukienki. To jest jedna z możliwości, ale bez dalszego modelowania nie będzie to dobrze wyglądać na mniejszym brzuchu, bo będzie odstawać. Taki wykrój jest bardziej bazą do modelowania sukienek z tkaniny, po to, żeby się na przykład zorientować, o ile trzeba by poszerzyć wykrój podstawowy. Jeśli pracuje Pani na bazie dzianinowego T-shirtu, znacznie lepiej jest albo zrobić odcięcie pod biustem i poszerzyć i przedłużyć tylko dół przodu, albo rzeczywiście przenieść to poszerzenie ze szwu środka przodu na boki i zrobić jednak marszczenia na bokach. Jeszcze innym fajnym rozwiązaniem jest wymodelowanie wiązania z przodu - wtedy trzeba od środka dodać prostopadłe paski na wiązania i zostawić szew na środku przodu. Można też wykrój zwykłego T-shirtu po prostu poszerzyć z przodu rozsuwając go na środku bez zmiany obwodu dekoltu - dodając tak jakby trójkąt na przodzie. Wtedy boki przodu i tyłu bedą tej samej długości, tu sie nic nie zmieni, a z przodu doda Pani miejsce na rosnący brzuch. Warto też wtedy przedłużyć przód na dole. Minusem jest to, ze rozszerza sie znacznie dół sukienki, ale to juz zależnie od modelu. Jeśli chciałaby Pani zachować wąski dół w sukience dzianinowej, można na przykład doszyć na dole ściągacz. Pozdrawiam!

      Usuń
    2. Dziękuję Pani ślicznie. Właśnie ten szew na środku mi nie pasował ale rozumiem że to jest sukienkę z tkaniny. Myślałam, że może to się da jakoś wymodelować.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Jak skorygować wykrój przy odstającym dekolcie na plecach

Napiszę kilka słów o korekcie wady postawy na wykroju sukienki podstawowej. Trochę dla siebie, żeby nie zapomnieć i zebrać w jednym miejscu moje rysunki, a trochę dla innych - może ktoś ma podobny problem. Mam dziwne plecy - niby wyglądają normalnie, ale ubrania źle się na nich układają. Wszystko przez moją postawę, bo ściągam do tyłu łopatki otwierając klatkę piersiową, co jest może dobre podczas ćwiczeń, ale nie na stałe. Moje ubrania, te kupione albo uszyte z gotowych form, układają się tak jak na tym rysunku: Odstający dekolt na plecach Na plecach powstaje odstający róg. Oczywiście, jeśli bluzka albo sukienka jest bardzo rozciągliwa i obcisła (albo wręcz przeciwnie bardzo luźna) lub ma większy dekolt na plecach, problem nie jest zbyt widoczny. Jednak gdy dekolt jest płytki a fason przylegający do figury, wygląda to brzydko. A jeśli na plecach jest suwak, to jeszcze gorzej. Kiedyś myślałam, że mam po prostu za wąskie plecy i gdy zacznę przygotowywać wykroje dokładnie na swoj

Korekta odstającego dekoltu - przód

Poprzedni post był o korekcie odstającego dekoltu na plecach. Poszłam za ciosem i przygotowałam mój pierwszy tutorial video o korekcie odstającego dekoltu z przodu. Chciałabym tutaj przedstawić po kolei wszystkie obrazki i dokładniej je opisać.  Korekta odstającego dekoltu Odstający dekolt to jeden z problemów, na który natknęłam się, gdy tylko zaczęłam sama konstruować ubrania. Oczywiście, wcześniej przeszkadzał mi też w kupowanych ubraniach albo w tych szytych z gotowych form, ale wtedy  po prostu przyjmowałam, że coś nie pasuje i tyle. Można próbować to korygować już na gotowych sukienkach czy bluzkach,  na przykład dodając zakładki na dekolcie, ale wtedy właściwie zmienia się cały projekt. 

Majtki menstruacyjne - szablon do pobrania i materiały

Reaktywacja po długim czasie - zapomniałam o tym blogu, ale jednak ktoś tu czasem zagląda.  Jakiś czas temu wstawiłam na moją stronę pierwszy  szablon do pobrania w formacie PDF  wraz z instrukcją - potrzebny do uszycia majtek menstruacyjnych. Od dawna konstruuję formy na sukienki i inne ubrania, głównie w programie Valentina. Postanowiłam opublikować gotowy szablon przygotowany w kilku wersjach i na wiele rozmiarów, razem z opisem i instrukcją szycia. Wolałam wybrać na początek prosty szablon składający się z niewielu elementów, w ten sposób łatwiej było mi go też przetestować.  Czym są majtki okresowe/majtki menstruacyjne? To bielizna używana podczas miesiączki zamiast tradycyjnych jednorazowych produktów higienicznych, takich jak podpaski i tampony.  Można je zakładać także jako dodatkowe zabezpieczenie razem z wielorazową podpaską czy kubeczkiem menstruacyjnym.   Nie byłam na początku przekonana do używania majtek menstruacyjnych, myślałam, że będą za grube i mogą przeciekać. Jedna

Hasztagi

Pokaż więcej